Saturday, October 17, 2020

Blurb - My Lonely Nani

Nani mengambil keputusan untuk bekerja di Arab Saudi setelah perniagaan Qayyum tidak menjadi. Sang suami dikelilingi hutang malah kian menimbun dek bunga yang mencanak naik. 


Lalu mereka terpisah. Isteri merantau jauh memerah keringat di negara orang. Tahun silih berganti, hutang kian menyusut. Dugaan demi dugaan. Kali ini ujian buat Nani sangat berat. 

Pulang ke Malaysia untuk menguruskan akaun bank, namun lain pula yang diketahui. 

Dalam diam dia dimadukan!

“I told you! I told you so many times! Jangan tolong dia dengan wang ringgit kau. Kau tengok, apa dah jadi?” – Karen

“Dia kahwin lain setelah aku bersusah payah membayar hutang piutang dia.” – Nani 


Kali ini Nani nekad. Setelah kepercayaan dicurangi, setelah pengorbanan tidak dihargai, Nani menuntut cerai. 

“Nani, abang nak ingatkan Nani. Abang belum jatuhkan talak lagi tau! Ingat senang ke hidup menjanda ni?” – Qayyum

“Lafazlah cepat! Tak mati aku kalau jadi janda kau. Selama ni aku susah dekat tempat orang, kau bukan kesah. Aku makan ke tidak ada kau tahu? Aku sakit pun aku tanggung seorang diri.” - Nani

Setelah cinta tiada lagi, rasa hormatnya juga turut hilang. Nani tetap meninggalkan Qayyum. Segala urusan diserahkan pada peguam. Hati yang sakit dibawa pulang ke Riyadh. 

Di sana Nani banyak menemani Suria. Sehingga di akhir nafas Suria, Nani tetap setia. 

Suria pergi setelah tiada daya lagi menahan sakit. Namun wanita itu meninggalkan wasiat buat Nani. 

“Tolong jagakan singa saya ya Nani. Kesian dia hidup keseorangan.” – Suria

Mampukah Nani menunaikan permintaan terakhir Suria? Singa yang dimaksudkan adalah suaminya. Urwah Saqeef. Mahukah Urwah menerima Nani bagi menggantikan Suria?

Apakah cinta itu bisa terbit di hati mereka yang pernah terluka dek kecurangan dan kehilangan?



No comments: