Monday, May 10, 2021

Bab 1 Ms And Mr Frontliners

 

Bab 1


“Mengantuk jangan memandu la! Kan dah menyusahkan orang!”

Herdikan lelaki itu membuatkan mata-mata manusia di sekeliling mereka memandang tanpa lepas.

“Encik, saya ni dah cukup bersabar ni..” Widad ucap perlahan. Seboleh-bolehnya dia masih ingin bertahan.

Ya, salah gadis itu. Widad tertidur ketika lampu isyarat merah. Pemilik kereta itu telah melanggar belakang keretanya.

Jadi, lelaki itu pun salah juga!

Dalam keadaan tubuh yang letih setelah dua puluh empat jam bekerja tanpa henti, Widad mudah berang. Angin puting beliung cepat bertiup dalam dirinya. Dia bimbang mulutnya akan membalas herdikan tersebut.

Sementelah lelaki itu seakan memprovoke si Widad.

“Hei, cakap senang! Kereta saya jahanam teruk tahu!”

“Mujur aje kereta yang jahanam, bukan nyawa yang tercabut. Claim ajelah insuran!” Bentak Widad. Suaranya turut naik seoktaf. Dia sudah tidak peduli dengan keadaan sekeliling.

Buat apa bayar insurans kalau tidak mahu dituntut? Waktu inilah sesuai guna. Melainkan cukai jalan kereta itu sudah tamat tempoh.

“Tengku Widad!”

Semerta perang mulut itu terhenti. Baik tuan empunya nama mahupun si tukang provok. Masing-masing berkalih memandang pemilik suara tersebut. Garau serta garang.

Riak wajah Widad sudah berubah melihatkan figura itu kian mendekat. Wajah si dia serius dan ketat.

“Awak..”

“Koperal Zhariff.”

Tanpa mempedulikan Widad, lelaki itu terus memperkenalkan namanya sendiri. Manusia yang melanggar belakang kereta Widad terus terdiam. Tidak tahu mengapa.

Kerana panggilan Tengku Widad atau pengenalan Koperal Zhariff itu.

Kalau tidak disebabkan panggilan telefon TMJ, dia tidak bergegas ke sini. Terkocoh-kocoh Zhariff ke Bahagian Siasatan Penguatkuasaan Trafik Johor Bahru ini.

Belum pun sempat kaki sampai di kaunter, suara garang Widad sudah kedengaran. Gadis itu sedang berlawan mulut.

Terus naik suhu hatinya!

Panas!

“Apa cerita sebenarnya ni? Siapa langgar siapa?” tajam mata Zhariff memandang Widad dan lelaki asing  silih berganti.

“Dia langgar belakang kereta saya!”

“Encik, lampu hijau.. saya tekan minyak macam biasalah. Mana saya tahu dia tidur dalam kereta. Hijau sepatutnya jalan. Lagi pun traffik light merah bukan alasan untuk tidur dalam kereta.” Cuping telinga Zhariff kian memerah apabila lelaki tersebut berkata sedemikian. Terus bebola matanya memandang Widad.

Gadis itu masih bersahaja. Langsung tiada rasa bersalah.

“Encik mana tahu dia tidur?” soal Zhariff mahukan kepastian. Mata tetap memandang si Widad.

“Ya Allah, encik.. saya dah langgar kereta dia, mestilah saya keluar pergi depan. Tapi dia tak keluar dari kereta. Saya jenguk, sedap tengah tidur. Tak sedar langsung! Puaslah saya ni ketuk tingkap kereta dia.” Cerita si dia penuh emosi. Memang benar-benar marah dari segi gayanya.

"Kenapa pandang saya macam tu? Saya terlelap tanpa sengaja, okey! Saya post called. I am a doctor. Last night my case didn’t stop until morning. Saya dah cakap dengan dia, saya boleh bayar kos repair kereta dia. Hantar bengkel saja. Eh, dia sibuk nak report. Ingat saya ni cikai sangat ke? Tak mampu bayar? This is wasting my time. I’m so sleepy. Pukul berapa boleh settle dengan keadaan orang ramai macam ni?”

Sudahlah tiada rasa bersalah, malah percakapan Widad kedengaran sedikit angkuh di telinga Zhariff. Ya, dia faham gadis itu penat. Tapi wajarkah dia berkata begitu? “Encik betul nak report jugak? Masih sempatkalau nak settle tepi ni.” Akhirnya Zhariff cuba memancing lelaki tadi. Kalau buat laporan, mereka berdua tetap kena tindakan. Yang langgar belakang tetap salah!

Namun dalam pada masa yang sama, Zhariff kasihankan Widad. Setelah berjaga 24 jam apa lagi yang gadis itu perlukan selain dari tilam dan bantal? 

Lelaki itu sudah faham benar dengan cara kerja mereka di dewan bedah. Jen dan Iris selalu menolak untuk keluar makan jika baru habis shift malam. 

Lain kali ya. Saya penat. Kes malam tadi non stop.”

“Maaf, saya tak larat. Saya scrub 5 jam.” 

"Zhariff, antara makan dan tidur, tidur itu lebih nikmat dari makan.”

Itu antara alasan yang teman-temannya berikan. Jika nasib tak baik, Jen dan Iris tak dapat dihubungi langsung! Mereka akan matikan telefon bimbit mereka. 

“Betul ke dia nak bayar?” Soal Lelaki itu seakan tidak mempercayai cakap Widad. 

“AstagfirullahalAzim.. Encik nak saya sign cek depan mata encik ke? Atau encik nak saya bagi cash money?”

Zhariff berdecit spontan, “Tengku Widad..” gadis itu terus tidak bersuara apabila Zhariff menyeru namanya dengan perlahan tetapi keras. 

Haiih, dia ni.. orang nak bagi selesaikan cepat, dia cari pasal pulak! Patutnya tadi aku cakap aje dengan TMJ aku sibuk! Biar dia yang uruskan adik dia ni. Huh!

Kalau dia nak bayar, saya terima aje la. Habis tu sekarang kita kena pergi bengkel sama-sama ke macam mana?” 

“Pergilah bengkel mana-mana pun. Saya tak kisah. Bagi aje saya bil. Ambil nombor telefon saya…” 

"Tak payah.” Zhariff pantas mencaras cakap Widad. 

Eh, suka hati dia aje cakap macam tu! Tahulah gaji dia besar. Anak tengku, tapi takkan la dia nak percaya dan serah bulat-bulat saja? Buatnya orang ni berkomplot dengan bos bengkel, takkan ke habis beribu nanti? Hishhhh… dia ni asal boleh ajelah! Desis Zhariff kegeraman. 

“Begini aje, encik tahu Kempas Medical Centre?” si koperal menyoal lagi.
“Tahu.” 
“Depan hospital tu ada bengkel kan?” 
Si dia mengangguk laju. 
“Encik hantar kereta encik dekat situ. Nanti saya telefon owner nya. Budak-budak polis ramai hantar situ.” Ujar Zhariff lagi. 
“Baik. Kiranya ni tak payah buat report la ya?”
Widad mendengus, “Tak payah. Kalau kat traffic light tadi encik terima tawaran saya, sekarang ni saya dah sedap tidur tahu tak?” 
Terus Zhariff memutarkan bebola matanya ke atas. Ya Allah, tak sudah lagi ke ni? Masih tak puas hati?
 
 

 

No comments: